Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Metodologia i metodyka badań przyrodniczych obowiązkowy| - Biotechnologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - |1910000-00-00 1
Metodologia i metodyka badań przyrodniczych obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I - | - Biologia - praktyczny - II stopień - I - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - I - |2032020-08-18 1
Metodologia i metodyka badań przyrodniczych [2021_2] obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I - | - Biologia - praktyczny - II stopień - I - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - I - |22362021-04-20 1
Metodologia i metodyka badań przyrodniczych [2020] obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I - | - Biologia - praktyczny - II stopień - I - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - I - |19622021-12-09 1
Metodologia i metodyka badań przyrodniczych [2021_2] [2021-22] OK obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I - | - Biologia - praktyczny - II stopień - I - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - I - |27872022-01-03 1

wybrano: 2787


Metodologia i metodyka badań przyrodniczych

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
dr hab. Andrzej Pacak, apacak@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Andrzej Pacak, apacak@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

1. Zapoznanie się z zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium. 2. Zapoznanie się z podstawowymi narzędziami stosowanymi w laboratorium. 3. Przekazanie wiedzy dotyczšcej genomu, proteomu i transkryptomu. 4. Rozwinięcie zdolnoœci do prawidłowego planowania, przeprowadzania eksperymentów oraz analizy otrzymanych wyników. Prezentowany temat badawczy w roku akademickim 2012/2013 to choroby wywoływane przez ekspansje powtórzeń trójnukleotydowych - Triplet Repeat Expansion Diseases (TREDs). 5. Przekazanie wiedzy z zakresu zasad działania oraz sposobu wykorzystania nowoczesnych narzędzi takich jak: technika Real Time PCR, „głębokie sekwencjonowanie”, analiza mikromacierzowa. 6. Wyrobienie umiejętnoœci do prawidłowego posługiwania się podstawowymi terminami statystycznymi: œrednia, mediana, odchylenie standardowe. 7. Rozwinięcie umiejętnoœci zwišzanych z przygotowaniem własnego projektu badawczego oraz dyskusji w grupie nad mocnymi i słabymi stronami danego projektu.

Wymagania wstępne

Znajomoœć budowy: DNA, RNA oraz białek na poziomie szkoły œredniej. Umiejętnoœć posługiwania się w mowie i piœmie językiem angielskim.

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01stosować w praktyce zasady bezpiecznej pracy w laboratorium
Efekt_02dobrać odpowiednie narzędzia do pracy w laboratorium
Efekt_03wyjaœnić zasady działania oraz sposoby wykorzystania technik: Real Time PCR, „głębokie sekwencjonowanie”, analiza mikromacierzowa
Efekt_04prawidłowo definiować podstawowe terminy zwišzane z funkcjonowaniem organizmu na poziomie molekularnym, wybierać właœciwe formuły statystyczne wykorzystywane w analizie, umie wyliczyć za pomocš kalkulatora wartoœci odchylenia standardowego
Efekt_05wyjaœnić mechanizmy prowadzšce do powstawania chorób wywołanych przez ekspansje powtórzeń trójnukleotydowych
Efekt_06zaplanować, oraz dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do przeprowadzenia wybranego eksperymentu w ramach prezentowanego tematu badawczego (TREDs) oraz wykonać analizę otrzymanych danych
Efekt_07przedstawić „na żywo" swój projekt badawczy
Efekt_08przyswoić/rozwinšć sobie nowe kompetencje społeczne zwišzane z umiejętnoœciš dyskusji na temat prezentowanego projektu w większej grupie osób, radzić sobie ze stresem

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium

Efekt_01, Efekt_02
2.

Planowanie eksperymentu i sporzšdzanie z niego notatek

Efekt_02, Efekt_06
3.

Podstawowe zagadnienia zwišzane z naukami przyrodniczymi na poziomie molekularnym: genomika, proteomika, transkryptomika

Efekt_04
4.

Nowoczesne techniki/metody wykorzystywane w naukach przyrodniczych: Real time PCR, „głębokie sekwencjonowanie”, analiza mikromacierzowa

Efekt_03
5.

Podstawowe pojęcia statystyczne: œrednia, mediana, odchylenie standardowe

Efekt_04
6.

Przykład tematu badawczego: choroby genetyczne zwišzane z ekspansjš powtórzeń trójnukleotydowych (Triplet Repeat Expansion Diseases (TREDs))

Efekt_05, Efekt_06
7.

Przygotowanie własnych projektów badawczych w oparciu o zaproponowane tematy

Efekt_07
8.

Prezentacja projektów i ich ocena

Efekt_08

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6EK_7EK_8
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. Jeremy M. Berg, Lubert Stryer, John L. Tymoczko: Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
    2. Leokadia Kłyszejko-Stefanowicz: Ćwiczenia z biochemii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
    3. Colin Ratledge, Bjorn Kristiansen : Podstawy biotechnologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
    4. Alojzy Zgirski, Roman Gondko: Obliczenia biochemiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010

Artykuły w czasopismach

    1. Wlodzimierz J. Krzyzosiak, Krzysztof Sobczak, Marzena Wojciechowska, Agnieszka Fiszer, Agnieszka Mykowska, Piotr Kozlowski (2012): Triplet repeat RNA structure and its role as pathogenic agent and therapeutic target, Nucleic Acids Research, 40/1
    2. Thurman M. Wheeler, Krzysztof Sobczak, John D. Lueck, Robert J. Osborne, Xiaoyan Lin, Robert T. Dirksen, Charles A. Thornton (2009): Reversal of RNA dominance by displacement of protein sequestered on triplet repeat RNA, Science, 325

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia
SUMA GODZIN
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut